Det organiserade sportfisket i Sverige började ta form under början av 1900-talet och den första sportfiskeklubben bildades i Göteborg 1908. År 1945 bildades Föreningen Kungälvs Sportfiskare och intresset för sportfiske är än idag lika levande i klubben.

Idag består Sportfiskarna av 26 distrikt som är samlade i förbundet Sportfiskarna - Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, med säte i Stockholm. Förbundets högsta beslutande organ är förbundsstämman som genomförs vartannat år.

Föreningens huvudmål är att främja fisket i närområdet, egen klubblokal med aktiviteter för alla åldrar och egen "flugfiskesjö" med stuga i Svartedalen. FKSF har idag ett stabilt medlemsantal strax över 100 och regelbunden verksamhet.

Medlemsskap

Genom att vara medlem i FKSF får du tillgång till en rad fördelar i ditt fiske. Du har exklusiv tillgång till vissa vatten och dessutom alltid nära till en genuin gemenskap med likasinnade. Kontakta gärna oss via mail to: info@fksf.se för att veta mer om ditt medlemsskap.

Medlemsavgifter 2013

Junior 200 kr - Senior 400 kr - Familj 500 kr

"Det är nog så att fisket i sig själv inte är
så viktigt, utan det är friheten i den kravlösa,
icke instängda och inrutade världen jag
längtar till, där man existerar tillsammans
med det enkla men ändå så komplicerade.
Sländornas dans, skägglavens stilla
gungande i vinden, vattnet som kastar sig
i brusande fors, mygg och öring - allt
inramat av en horisont, fri från kalhyggen."
            - Mikael Engström, Längtans Öring
Styrelse år 2013

Ordförande: Lars "Lillen" Lindau
Ledamöter: Gösta Göransson, Peter Görrel, Jonas Palm, Lars-Ove Pettersson, Janne Tollesson och Lars Wallin